Jak dbać o narty i snowboard

Sprzęt narciarski, o który będziemy dbali w czasie i poza sezonem narciarskim, odwdzięczy się długą żywotnością, bezpieczeństwem i komfortem podczas jego użytkowania. O czym więc należy pamiętać? 

Czyszczenie

Bezwzględnie nie należy przewozić niezabezpieczonych nart na dachu samochodu!

Przewozimy w boxie, pokrowcu lub inaczej zabezpieczone.

Przewożonych na dachu niezabezpieczonych nart nie da się już wyczyścić! Zachodzą w nich reakcje chemiczne ze środkami wysypywanymi na drogę co powoduje nieodwracalne uszkodzenie krawędzi oraz wiązań! W takich nartach krawędzie już zawsze będą rdzewieć a wiązania nie będą działały płynnie.

Narty należy oczyścić po każdym użyciu i właściwie je przechowywać!

Ostrzenie krawędzi i regeneracja ślizgu sprzętu narciarskiego i snowboardowego

Ostrzenie krawędzi nart czy snowboardu jest bardzo ważnym elementem, który pozwoli każdemu narciarzowi na, zależnie od umiejętności, poczuć przyjemności z jazdy i zadbać o bezpieczeństwo.

Wbrew obiegowej opinii krawędź nie służy do jazdy!

Podstawowym zadaniem krawędzi jest:

  • umożliwienie w każdych warunkach i w danym momencie zatrzymania się
  • zdecydowana i dynamiczna zmiana kierunku jazdy
  • poruszanie się po założonym przez siebie torze jazdy na stoku

Krawędzie stępione, zardzewiałe powodują bardzo złe hamowanie, trzymanie na stoku, panowanie nad nartą w trudnych sytuacjach, które się czasami zdarzają co jest niebezpieczne.
Regeneracja ślizgów, czyli uzupełnienie powstałych uszkodzeń powierzchni która odpowiada za szybkość i płynność jazdy.
W przypadku ubytku w ślizgu należy zgłosić się do dobrego serwisu narciarsko-snowboardowego w celu naprawy. Zdecydowanie nie należy naprawiać metodami domowymi, uzupełniając palącym się tworzywem (kofiksem) co może spowodować odparzenie się ślizgu. Spalone tworzywo jest kruche i momentalnie wypada.
Większe naprawy ślizgu, czy nawet krawędzi są możliwe do wykonania w dobrym serwisie narciarskim poprzez wykonanie tzw. wklejek (przy większych ubytkach w powierzchni ślizgów) oraz wklejanie pękniętych lub uszkodzonych krawędzi. Powierzając sprzęt narciarski i snowboardowy przypadkowym lub nieprofesjonalnym serwisom lub naprawiając samemu, narażamy się na trwałe uszkodzenie sprzętu.

Smarowanie

Jest końcowym etapem mającym na celu uzyskanie dobrych właściwości jezdnych. Smarowanie nart można wykonać na gorąco lub zimno. Na gorąco jest bardziej skuteczne i wytrzymuje dłuższy okres użytkowania sprzętu. Smarować na zimno możemy przed wyjściem na stok na zdecydowanie suche i w miarę ciepłą powierzchnię ślizgu (jest to smarowanie doraźne).Trzy podstawowe rodzaje smarów w zależności od temperatury i warunków:

  • niebieski – temperatura zdecydowanie ujemna
  • żółty – temperatura 0 C i minimalnie dodatnia
  • pomarańczowy – (uniwersalny) działa najlepiej w zakresie -10 do 0 C

Częstotliwość smarowania uzależniona jest od temperatury i warunków panujących na stoku oraz intensywności eksploatacji.
Konserwację sprzętu narciarskiego i snowboardowego na koniec sezonu możemy przeprowadzić samemu lub powierzyć dobremu serwisowi narciarsko-snowboardowemu.
Zabezpieczając ślizg smarem na koniec sezonu musimy sprawdzić czy nie wymaga on regeneracji, gdyż posmarowanie przed uzupełnieniem wiąże się z odtłuszczaniem powierzchni, co jest pracochłonne i nie zawsze skuteczne. Uzupełnianie źle odtłuszczonego ślizgu może spowodować że wypełnienie będzie słabo wtopione w powierzchnie i szybciej będzie wypadać.

Duża grupa klientów uważa, iż częste zaglądanie do serwisu powoduje bardzo szybkie zużycie sprzętu – nic bardziej mylnego!

Sprzęt zaniedbany bardzo trudno jest doprowadzić do właściwego stanu używalności. W dobrym serwisie narciarsko-snowboardowym nie niszczy się sprzętu klienta, lecz go naprawia i przygotowuje do przyjemnej i bezpiecznej jazdy. Narty lub snowboard sprawdzamy zawsze po każdym powrocie z wyjazdu, oglądamy krawędzie, stan ślizgów a nawet wiązania narciarskie lub snowboardu (stan pasków, pompek itp.). Wtedy będziemy pewni, iż następny wyjazd od pierwszego dnia będzie na śniegu a nie spędzony w serwisie. Będąc w serwisie każdy pracownik pokaże co należy sprawdzić, gdyż nie jest to tajemnicą. Częstotliwość ostrzenia krawędzi i naprawy ślizgów uzależniona jest od stylu jazdy, posiadanego sprzętu a w szczególności warunków w jakich nam przyszło jeździć (stopień przygotowania trasy, dynamika jazdy itp.).

Nie jeździmy po zamkniętych odcinkach tras oraz nie dojeżdżamy po parkingu do własnego samochodu.

Spełniając te warunki serwis będzie tańszy a sprzęt w lepszym stanie.

Po sezonie

Natomiast gdy już wrócimy z urlopu w górach należy:

  • wyjąć narty z pokrowca
  • oczyścić z zabrudzeń i osuszyć
  • postawić w suchym, przewiewnym miejscu (jeżeli zostawiamy narty w pokrowcu nie zapinamy suwaków)

Możesz też przynieść sprzęt do nas a przygotujemy go profesjonalnie do najbliższego sezonu.